בתי הקברות מלאים באנשים שאין להם תחליף

בביקור האחרון אצל סבתא, גילינו לשמחתינו שמנהל בית האבות, שנוא נפשה, עומד להתחלף. השמועה היא שהוא פוטר לאחר שנתגלה שבשנתיים האחרונות הוא לא ממש היה נוכח (סבתא כבר מזמן התלוננה על ההזנחה) ויתכן ואפילו עבד במקביל במקום אחר.

זה הזכיר לי דיון שערכתי עם אחד ממנהלי המחלקות לאחר שהחלטנו לפטר את אחד העובדים. האיש הנדון לא רק שלא עשה כלום, אלא גם היה מטייל במסדרונות ומפריע לעובדים אחרים. המנהל רצה להתחיל מיד בגיוס עובד במקומו.

אני עצרתי רגע לחשוב. אם במשך חודשים העובד לא סיים אפילו משימה אחת ממה שהוטל עליו, והחברה המשיכה לתפקד, האם יתכן שתפקיד בעצם מיותר ?

לאחר המשבר הכלכלי של 2008, הכלכלה האמריקאית סבלה משבר חמור ועובדים רבים פוטרו. אבל גם כשהכלכלה התאוששה, אחוז האבטלה נשאר כשהיה. כשחרב המשבר מונחת על צווארם, העסקים מצאו דרכים להתייעל ולתפקד גם עם כמות העובדים הפחותה.

אל אף שבדרך כלל אפשר להצדיק כמעט כל תפקיד באירגון, כשמתחילים לבדוק לעומק אפשר לגלות הרבה ביזבוז ועבודה מיותרת, וכשמדדתי יעילות בפועל, התוצאות למרבה הפליאה היו באזור ה 40%-50%.

החוכמה היא לא לפטר עובדים ולהעמיס את העובדים שנשארו בכל אותן משימות, אלא לבצע התייעלות ולמנוע תהליכים שאינם תורמים ערך. זה לוקח  מאמץ, אבל ניתן להגיע גם לאזור ה80%-90%, וזאת מבלי לשחוק את העובדים (ולהפך, אנשים אוהבים כשמסירים מעליהם עבודה מיותרת ונותנים להן להיות יעילים)

למרות כל זאת, בית האבות של סבתא הולך לקבל מנהל חדש. נקווה שהוא יהיה מוצלח וסבתא תחבב אותו יותר.