סגירת מעגל (pun intended)

כשהייתי בן כמה חודשים, נסעתי יחד עם הורי לגור בארצות הברית לכמה חודשים. אבי, שהיה מהנדס צעיר התחבב על יהודי אמריקאי אמיד בשם מר ג׳וזף גרבר. הנ״ל ביקש שאבי יבוא וילמד את מה שעושה החברה שלו, בכדי להביא את הטכנולוגיה לארץ (ובאותה הזדמנות לימד אותו איך מנהלים חברת הייטק). כעבור כמה שנים, כשעזבנו את באר שבע וחזרנו לגור במרכז הארץ, אבי עבד בחברה שעיסוקה היה פלוטרים : מכשירים שיודעים לצייר. במשך הרבה שנים קישטו את משרדו ציורים שונים של גרפיקת מחשב והוא השתמש רק בעטים מתוצרת ״פנטל״ ששימשו את הפלוטרים בעבודתם.

כאשר הפכתי למהנדס אלקטרוניקה בעצמי, התוודעתי לתרומתו של מר גרבר לתעשיה. ה״גרברים״ כפי שהם מכונים בחיבה הם התקן דה-פאקטו של יצור מעגלים מודפסים עד ימנו אלה. אגב, גם עולם האופנה חייב לו רבות שכן מכונות חיתוך הבדים מבוססות על המצאה נוספת שלו (אחת מכ-650 פטנטים שהוציא).

image

חיבתי ליצירת מעגלים כבר פורסמה ברבים. אבל המון זמן לא התעסקתי עם זה. אחת הבעיות היתה העברה של השרטוט אל לוח הנחושת. בזמנו השתמשתי בהדפסת לייזר על שקף וגיהוצו למעגל. אבל זה תמיד לקח המון נסיונות. לאחרונה ראיתי מספר מאמרים שגרמו לי לחזור לנושא ולרעיון של לצייר את המעגל ישירות על הלוח עם טוש בילתי מחיק.

זה העלה בי את המחשבה לשלב תחביב נוסף שלי, מדפסות תלת מימד. הרעיון הוא פשוט: לחבר עט לראש המדפסת ולהשתמש בה כפלוטר. עט שהמחשב יכול להזיז על הדף בכל הכיוונים כולל למעלה-למטה.

image

כמובן שאת הכל כבר עשו לפני. ישנם אנשים שהשתמשו במדפסת כדי לצייר בחומרים שונים ומסוגי מדיה שונים. אבל איך לצייר קבצי גרבר לא מצאתי (לא בצורה נוחה לפחות). אז לא התעצלתי, הדפסתי מתאם כדי לחבר את הטוש למדפסת, ואז פתחתי את עורך הטקסט וכתבתי סקריפט פייטון קצר שממיר את קובץ הגרבר לgcode שהמדפסת מסוגלת להדפיס.

התוצאה עדיין מאוד ראשונית, ולא מאפשרת ליצור כרגע מעגל מודפס עובד. אבל מבחינתי, הרגשתי צביטה בלב.