ציפוי חשמלי בנחושת

תמיד עניין אותי התהליך של ציפוי מתכות, אבל אף פעם לא מצאתי באמת סיבה למה לעשות את זה. היום החלטתי שאני סתם הולך לצפות מפתח. והחומר שהכי פשוט לצפות איתו הוא נחושת.

כל מה שצריך הוא להכין תמיסה של מלח המתכת איתה רוצים לצפות, לחבר לצד אחד של סוללה את החפץ אותו רוצים לצפות ובהדק השני פיסה מהחומר שאיתו מצפים. טובלים את שתי האלקטרודות בתמיסה ומחכים.

ישנן מספר שיטות להכנת תמיסה של מלח נחושת. אפשר לקנות גבישים מוכנים ולהמיסם במים, אפשר להמיס נחושת בחומצה גופרתית, אני בחרתי באפשרות יותר פשוטה. לוקחים מים וממיסים בהם סודה לשתיה מכניסים שתי אלקטרודות מנחושת (צינורות מיזוג, חוטי חשמל, מטבעות של 10 אג) ומחברים למתח. אחרי זמן קצר המים יקבלו גוון כחלחל, וזה סימן שאנחנו בדרך הנכונה.

אחרי שהתמיסה נהיית כחולה ממש, מחליפים את ההדק השלילי בחפץ שאותו רוצים לצפות. יש צורך שיהיה מתכתי, אך אלומיניום ונירוסטה עובדים פחות טובץ. יש לנקות ולהבריש אותו טוב טוב לפני כן.

לקח לי כשעה כדי להגיע לציפוי טוב, אבל זה תלוי בהרבה גורמים. חשוב להקפיד להזיז את החלקים מדי פעם כדי לקבל ציפוי אחיד מכל הצדדים.

והסבר קצר לאיך זה עובד:

התמיסה הקלאסית מכילה לCuSO4 שמתפרקת ליונים חיובים של נחושת ויונים שלילים של מלח חומצה גופרתית (וסליחה מראש בפני הכימאים בקהל על ההסבר הקלוקל). כאשר אנחנו מחברים את המתח, היונים השלילים נמשכים לקוטב החיובי שם הם מושכים אלקטרונים מהנחושת, ועל ידי מעכלים את המתכת ויוצרים עוד יונים חיובים. יוני נחושת אלו נמשכים אל ההדק השלילי ונצמדים את החפץ אותו אנחנו מצפים.

בתמונה אנחנו רואים את האלקטרודה שלי לאחר השימוש, ואחרי שניקיתי את החלק האמצעי. החלק הירוק הוא ״חלודה״ של נחושת מחומצנת. בחלק האמצעי ניתן לראות את המתכת שעוכלה לאומת החלק שהיה מחוץ לתמיסה.