הלווין הקאטרי QO-100

כמו חובבי רדיו רבים גם אני סובל מתנאי התקשורת הירודים ששוררים בשנים האחרונות. ומכיוון שאין לי סבלנות לחכות שנים עד שמזג האויר בשמש ישתנה, התחלתי לחשוב על אלטרנטיבות, כמו לנסות לקלוט לוויני תקשורת. קניתי אנטנה טובה והתחלתי לנסות לקלוט. די מהר הבנתי שזה לא בשבילי. הלווינים עוברים בשמיים במועדים בודדים, ולנסות לכוון אליהם את האנטנה באופן ידני זה על סף בילתי אפשרי, לפחות ליכולות המוגבלות שלי. אבל אז שמעתי על שיגור הלווין הקטארי, הלוא הוא אוסקר-100

ההבדל בינו לבין הלווינים הקודמים הוא שהוא גאו-סטאציונארי. כלומר מהירות הסיבוב שלו סביב כדור הארץ זהה לזו של כדור הארץ עצמו, ולכן הוא נראה לנו במיקום קבוע בשמים מעלינו. כך עובדים לוויני תקשורת רבים, לדוגמא שידורי הטלוויזיה של yes.

אחרי כמה ימים של הפעלה אני ממש מרוצה. התקשורת נעימה וטובה, האנשים דברנים ולא רק שם כדי להוסיף ווי למאגר התעודות שלהם. בפחות משבוע עשיתי יותר מ20 קשרים עם אנשים מהודו ועד ברזיל, נפוצים כמו אירופה ונדירים כמו סודן.

התחלתי בקריאת מאמרים ושמיעת הרצאות. החלטתי על קונפיגורציה שמתאימה והתחלתי להזמין רכיבים. השתדלתי להצמד כמה שיותר לנסיונם של חובבים קודמים ולא להמציא את הגלגל. בגדול יש שתי אסכולות מובילות: שימוש במקמש UHF שמחובר ל upconverter ולחילופין שימוש בSDR. מאחרי ואין מקמש מתאים, הלכתי על הSDR. שתי הפלטפורמות המובילות הן PlutoSDR ו LimeSDR. אני בחרתי בפלוטו, שעולה הרבה פחות. להלן טבלת הציוד והמחירים

פריטמקורמחיר ליחידהכמות
plutoSDRdigikey.com$1751
גביש mouser.com$3.893
Octagon Green HQpassion-radio.com€ 34.51
patch antennawww.hybridpretender.nl€ 471
צלחת 80 סמא.א.סיגמא801
בסיס לאנטנהא.א.סיגמא901
כבל הזנה RG-6א.א.סיגמא2 שח למטר30
כליבה 3 אינצ׳הספקה לתעשיה353
HF Bias Teeali express$3.861
8W Wifi AmpAli Express$441
SPF5189Z Wide Band AmplifierAmazon$123
שונות200

כלומר סך הכל כ 1700 ש״ח, לא כולל שטויות, טעויות וספיירים. את הפלוטו קניתי בביקור בארה״ב אז חסכתי את המשלוח. הרכיבים מאירופה יקרים במיוחד בגלל המשלוח שעולה כמו (ואף מעל) הרכיב עצמו. חלק מהדברים אפשר להשיג בעלי אקספרס יותר בזול אבל רציתי לקבל אותם מהר.

שלב א: התקנת האנטנה

די דאגתי מהשלב הזה, מכיוון שצריך לפגוע בנקודה בשמיים בדיוק של פחות ממעלה, אבל בסך הכל עבר ללא ארועים מיוחדים. מכיוון שרציתי להתקין את הצלחת על הדופן החיצונית של המרפסת בדירה, ניסיתי פתרון יצירתי שאפילו אני לא הייתי בטוח שיעבוד. לקחתי תושבת קיר מרחיקה (״ר״) סובבתי אותה כך שהמוט יהיה אנכי וחיברתי את הבסיס למעקה בעזרת שלוש קלאמרות ״C״ ועל זה הלבשתי את הצלחת לפי ההוראות המצורפות. מסתבר שזה יציב ביותר ועמד ברוחות העזות של החורף בלי לאבד את הכיוון. על הצלחת חיברתי את הLNB שאותו חיברתי לגלאי לווינים (קניה מיותרת בדיעבד, אך משעשעת). הורדתי לטלפון אפליקציה בשם satellite finder והצמדתי את הטלפון לאנטנה כך שהוא הראה שאני בכיוון הנכון. אז עברתי לעילרוד, כשלמעשה אני מסתכל על המגלה לווינים ומחפש מתי הוא נועל על האות. לבסוף הצלחתי לקלוט שידור

שלב ב: שיפורים במקלט

בכל פעם שחיברתי מתח לbias-teeהוא היה מתנתק. בהתחלה חשבתי שזו בעיה בבניה שלי (זה שהזמנתי נעלם אי שם בנבכי הדואר) אבל אחרי כמה נסיונות הסתבר שזו בעיה בפלוטו. בסוף חיברתי קבל 100pF וסליל של 10 ליפופים על מקדח 3ממ יצרו מעגל מתאים וחיברתי דונגל rtl-sdr רגיל יחד עם הbias-tee והקשבתי על התדר של המשואה (beacon) ועלי ידי כך הגעתי לדיוק רב יותר, מכיוון שהרדיו רגיש יותר מהטלוויזיה. כעת גם המגלה יכול לשמש כממיר לוויני ולסרוק את מאות הערוצים (אם מעניינים אותכם מרוצי גמלים מאיחוד האמירויות או הערוץ הסודאני)

שלב ג: ערוץ שידור

אנטנת השידור מגיעה כקיט שצריך לבנות בעצמך ולשם כך יש צורך במבער כדי להלחים את חלקי הנחושת (מלחם רגיל לא מספיק חם לשם כך). ביקשתי עזרה בקבוצת הפייסבוק ויורם שלום 4X1YS נענה לקריאה, הלחים ואף תאם בעזרת פתיש את העכבה עד שקיבל יג״ע סביר.

אחר כך הורדתי את הLNB וקדחתי את הפלסטיק הירוק כך שאפשר יהיה להשחיל את הPOTY לתוכו. הדפסתי מתאם קטן שמתאם את הצינור נחושת עם התפס של הצלחת. צריך לזכור שהמוקד נמצע עכשיו במיקום שונה ממקודם.

התקנתי הכל חזרה לצלחת וחיברתי ליציאה של הפלוטו יחד עם קדם מגבר ביציאה, ועוד מגבר וויפיי בבסיס האנטנה. לצערי לא הצלחתי לראות שהלווין קולט אותי. אחר דיון בקבוצת הוואטסאפ, ושיחה עם צביקה 4Z1ZV הגענו למסקנה שהקדם מגבר שקניתי לא מספיק טוב, ויש צורך בלפחות שנים מבוססי SPF5189. מיד הזמנתי 3 מאמזון, ובמקביל אוהד 4X1MA התנדב להלוות לי שתי יחידות. מיהרתי הביתה לחבר. ראשית אחד במוצא הפלוטו, והפלא ופלא ראיתי את האות שלי מוחזר ! מכיוון שהעוצמה היתה נמוכה חיברתי עוד אחד בכניסה של ה8W. שקט. לא קולט כלום.התחלתי לבדוק את החיבורים והמגעים בכל המקומות ואז שמתי לב שהמגבר הקודם עובד ב12 וולט, והחדש רק ב5. שרפתי את שניהם.

אחרי ציפיה מורטת עצבים הגיעו המגברים שהזמנתי באמזון (ואני שמח על כל דולר שעלה לי המשלוח המהיר). הפעם חיברתי אותם דרך מיצב 7805 והאח הידד ! אני על הלווין!

שלב ד: שיפורים למשדר

לפלוטו בעיה ידוע של חוסר יציבות במתנד שלו, מה שגורם לשידור להיות לא יציב. פתרון אחד הוא חיבור שעון חיצוני, מבוקר gps למשל, פתרון שני הוא החלפה למתנד יציב יותר. הבעיה היא שהחלק החדש קטן בצורה מיקרוסקופית, ולמרות שאני מחשיב את עצמי למלחים ותיק, העבודה הזו גרמה לברכיים שלי לרעוד. כדי לפרק את המתנד המקורי נסעתי למייקרספיס ביהוד כדי להשתמש בעמדת אויר חם. להלחמה נעזרתי באפליקציה של זכוכית מגדלת בטלפון ובמלחם עם ראש דק. ולמרות כל מאמצי הצלחתי לחרב שני מתנדים. כל מאמץ מכאני קטן גורם לפד של המתנד שמולחם אליו להעקר ממקומו. רק בנסיון השלישי ועם הרבה זהירות וסבלנות הצלחתי להלחים כראוי. בנוסף מסתבר שבעיית הניתוקים קשורה להפרדת האדמות במעגל ויש צורך לקצר את סיגנל הGND אל הPowerGND. עיון קצר בסכמות של המעגל וכמה נסיונות למצוא נקודה שאפשר להלחים אליה, אכן פתרו את הבעיה.

בנוסף ביצעתי תיקון במגבר וויפי שגורם לו להיות בשידור קבוע, ולא להיות מופעל על ידי אות בכניסה, מכיוון שסיגנל הssb לא תמיד פותח את הvox.

בניתי גם קופסאת חיבורי מתחים עם מפסק להפעלת וכיבוי המערכת, וכן ממסר שממתג את המתח למגברים בבסיס האנטנה.

הגדרות בתוכנה

אני אקדיש לזה פוסט בניפרד

השלב הבא….

עדיין נשארו לי כמה בעיות לא פתורות. הסיגנאל שלי נראה צר סרט במיוחד, בהשוואה לאותות אחרים. יתכן וזה המיקרופון שקניתי ב20 שקלים, או אולי הגדרות בתוכנת הsdr console

כמו כן למרות שהחלפתי את המתנד, יש עדיין בעיות עם התדרים, לא תמיד הביקון יושב בתדר שבו הוא אמור, וכן כל פעם אני צריך להזיז את תדר השידור (XIT) כך שיחפוף את תדר הקליטה. יתכן ויש שגיעת ppm שאפשר לתקן בפרמטר.

השימוש בעכבר כדי לשלוט בתוכנה התגלה כפחות נורא ממה שחשבתי, ועדיין אני מהרהר בבנית לוח מכוונים מבוסס ארדואינו לשליטה בתדרים, בעוצמות ובפרמטרים שונים בסגנון של TMate2

2 thoughts on “הלווין הקאטרי QO-100

  1. מאמר יפה מאוד
    האם תרצה שהמאמר הזה יפורסם בעיתון החובבים המכוון
    4XBULLETIN
    צור קשר איתי
    בברכה
    נפתלי
    4Z1RM

    1. היי נפתלי, יש הרבה דברים שכתבתי בקטגוריה, מוזמן לעיין ולהשתמש

Comments are closed.